fredag 30 april 2010

Trevlig Valborg!

1
1
Hoppas ni alla får en mysig kväll vad det nu månne bli för er.
1
Just nu sitter jag & kollar på Tv 4 nyhetsmorgon.
För ett tag sen så var det en kvinna som bad om att få koppla ur
dom livsuppehållande medlen som hon "lever" av.
Nu talade dom om att socialstyrelsen hade sagt ja till detta.
Hon andas med respirator & har inte förmågan att kunna röra
sej själv & kommer aldrig att kunna göra & om jag förstod detta
rätt så har hon varit sån här sen hon var 6 år hon ,nu är hon
30någonting
Aktiv dödshjälp.
Jag tycker det är bra för just henne, hon får välja att somna in.
1
Vad tycker ni?
1
Nu är de snart dax att åka till Hotell Onkologen=)
1
Hejdåposs!

6 kommentarer:

  1. När man är som denna kvinna, helt frisk i sitt tänkande och när man är i hennes situation, då skall man kunna få välja själv.. Men... Man måste ha diskuterat igenom detta med kunnit folk innan..

    Hoppas det gått bra på Hotell Onkologen..

    Ha nu en bra Valborg och bränn dig inte på elden ;-)

    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. ja det låter som ett rätt alternativ för henne onekligen... Trevlig valborg på dig!! kram

    SvaraRadera
  3. Har olika åskiter om det där. Har följt debatten på nätet och har fprtfarande inte betämt mig vad jag tycker.

    SvaraRadera
  4. jag är för dödshjälp, utan att jag ens tycker att det ska krävas en totalförlamning för att man ska få rätten att avsluta sitt liv om man vill....så många som inte vill leva längre, som väljer att dränka sig eller skjuta sig eller vad som...så att dom anhöriga förevigt har en hemsk minnesbild av deras älskades sista stund i livet. bättre då man får möjligheten att avsluta sitt liv, om man vill på samma sätt som en hund eller katt får avsluta sin dagar genom en sömnspruta...

    bara det finns garantier att det ÄR ens fria vilja, att man får genomgå olika tester för att säkerställa att det är ens egen vilja och ingen som tvingar en eller att det bara är en enkel deppression som gör att ma ntycker livet är värdelöst alternativt en kärlekskris...

    men har man mått dåligt en längre tid,kanske i trettio år, med jämna plågor, inga anhöriga och man inte själv VILL ta ett gevär ( eller ens får tag på ett) eller piller eller vad man nu ska använda,
    då tycker jag absolut man får checka in på ett "sjukhushotell" där man får käka lite gott, skriva sina avskedsbrev och sen får man somna in under övervakning av läkare och annat.

    kontroversiellt, men samtidigt, man måste få ha rätten till sitt eget liv, på samma sätt som man inte längre behöver göra en abort med en hemmagjord galje som förr, så ska man inte behöva avsluta ett förövrigt bra liv, genom en bestialisk otäck handling, i rädsla för att
    1. misslyckas och vakna upp med hjärnskador
    2.oro för att kanske ett barn eller någon med svagt hjärta ska hitta en
    3. vara totalt ensam i beslutet och dö i en total känsla av ensamhet övergiven het och oro...


    framför aktiv dödshjälp helt klart.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med Gladmymlan. Jag är för aktiv dödshjälp.
    Man måste få bestämma över sitt eget liv.
    Självklart måste en sån sak ha stränga tester och regler så man inte kan använda sig av det bara för att man varit lite deppig en månad men det borde ändå finnas.

    Kramen!

    SvaraRadera